FAQ

Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami. Hospicjum w pytaniach i odpowiedziach.

Jakie są kryteria kwalifikacji do hospicjum domowego?

Objęcie pacjenta opieką hospicyjną zależy od następujących kryteriów:

  • Udokumentowana choroba nowotworowa.
  • Udokumentowana inna choroba poza nowotworowa w szczególności: B20-B24 (choroba wywołana przez ludzki wirus upośledzenia odporności – HIV, G09 (następstwa zapalnych chorób ośrodkowego układu nerwowego), G10-G13 (układowe zaniki pierwotne zajmujące ośrodkowy układ nerwowy), G35 (stwardnienie rozsiane), I42-I43 (kardiomiopatia), J96 (niewydolność oddechowa niesklasyfikowana gdzie indziej), L89 (owrzodzenia odleżynowe).
  • Zakończone leczenie przyczynowego (kwalifikujemy chorych w trakcie radio- lub chemioterapii paliatywnej).
  • Ból lub inne objawy somatyczne wymagające leczenia paliatywnego.
  • Stan chorego uniemożliwiający korzystanie z Poradni Medycyny Paliatywnej.
  • Możliwość zapewnienia przez rodzinę opieki nad chorym w domu w zakresie koniecznym dla aktualnego stanu chorego.

Do hospicjum domowego przyjmowani są pacjenci z powiatu gdańskiego i nowodworskiego, z rozpoznaną i potwierdzoną chorobą nowotworową lub poza nowotworową, po zakończonym leczeniu przyczynowym, u kresu życia, z trudnymi do opanowania objawami towarzyszącymi chorobie (ból, nudności, wymioty, duszności itp).

Jakie dokumenty są potrzebne, aby rozpocząć opiekę w hospicjum domowym?

Do rozpoczęcia opieki w hospicjum domowym potrzebne jest skierowanie do hospicjum domowego lub domowej opieki paliatywnej z adnotacją o zakończonym leczeniu przyczynowym. Ubezpieczenie medyczne pacjenta jest weryfikowane przez hospicjum, w przypadku problemów skontaktujemy się w celu przedstawienia dokumentów potwierdzających prawo do świadczeń.

Kto kieruje pacjenta do objęcia opieką hospicyjną?
O skierowanie można poprosić lekarza POZ lub lekarza prowadzącego opiekę w szpitalu przy wypisie pacjenta.
W jaki sposób zgłosić pacjenta do hospicjum domowego?
W tym celu należy skontaktować się z naszym biurem telefonicznie pod numer zamieszczony na stronie internetowej. Nasz zespół pomoże w procesie rejestracji.
Jak długo czeka się na objęcie opieką przez hospicjum domowe?
Czas oczekiwania na objęcie opieką przez hospicjum domowe zależy od kilku czynników. Po zarejestrowaniu się pacjenta, nasz zespół dokona oceny sytuacji i określi termin rozpoczęcia opieki. W nagłych przypadkach staramy się zapewnić pomoc, jak najszybciej. Prosimy o kontakt z naszym biurem, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje dotyczące aktualnego czasu oczekiwania.
Czy usługi hospicjum domowego są płatne?
Usługi hospicjum są finansowane przez NFZ.
Jakie usługi oferuje hospicjum domowe?

Usługi hospicjum domowego obejmują wizyty lekarzy, pielęgniarek, fizjoterapeutów i psychologów. Nasz zespół wspólnie dba o kompleksową opiekę nad pacjentami i ich rodzinami.

Jak często personel medyczny hospicjum odwiedza pacjenta?
Pacjenci hospicjum domowego mają prawo do dwóch wizyt pielęgniarskich w tygodniu oraz dwóch wizyt lekarzy w miesiącu. W razie potrzeby pacjenci mogą skorzystać z pomocy psychologa.
Czy można skontaktować się z hospicjum domowym w nagłych przypadkach poza godzinami pracy?
W sytuacjach nagłych i wymagających dodatkowego wsparcia nasz zespół jest dostępny pod telefonem dyżurnym, który jest udostępniany podczas pierwszej wizyty po to, aby zapewnić niezbędną pomoc.
Czy hospicjum domowe zapewnia sprzęt medyczny?
Dla osób objętych opieką w naszym hospicjum domowym jest możliwość bezpłatnego wypożyczenia sprzętu medycznego, który zapewni komfort pacjentom. Obejmuję to m.in. wózki inwalidzkie, chodziki, koncentratory tlenu. Dostępność i możliwości zapewnienia sprzętu zależy od aktualnych zasobów hospicjum. W razie potrzeby nasz zespół pomoże w dostarczeniu sprzętu medycznego.
Czy opieka hospicyjna w domu obejmuję również pomoc w codziennych czynnościach?
Personel hospicjum może pomóc pacjentowi w czynnościach higienicznych, zmianie bielizny pościelowej, osobistej, karmieniu, podawaniu leków. Nie oznacza to jednak wyręczania Twojej rodziny lub opiekunów w zakresie tych czynnościach. Duży nacisk stawiamy na edukacje.
Jakie są obowiązki rodziny pacjenta podczas korzystania z usług hospicjum domowego?

Personel hospicjum może pomóc pacjentowi w czynnościach higienicznych, zmianie bielizny pościelowej, osobistej, karmieniu, podawaniu leków. Nie oznacza to jednak wyręczania Twojej rodziny lub opiekunów w zakresie tych czynnościach. Duży nacisk stawiamy na edukację.

Jakie są obowiązki rodziny pacjenta podczas korzystania z usług hospicjum domowego?

Personel hospicjum może pomóc pacjentowi w czynnościach higienicznych, zmianie bielizny pościelowej, osobistej, karmieniu, podawaniu leków. Nie oznacza to jednak wyręczania Twojej rodziny lub opiekunów w zakresie tych czynnościach. Duży nacisk stawiamy na edukację.

Jakie są obowiązki rodziny pacjenta podczas korzystania z usług hospicjum domowego?
  • Rodzina pacjenta powinna aktywnie współpracować z zespołem hospicjum, informując o wszelkich zmianach w stanie zdrowia oraz stosując się do zaleceń medycznych.
  • Rodzina powinna być gotowa do zapewnienia podstawowej opieki codziennej, takiej jak pomoc w higienie osobistej, karmieniu i podawaniu leków, zgodnie z instrukcjami zespołu medycznego.
  • Członkowie rodziny powinni być obecni podczas wizyt personelu medycznego, aby ułatwić komunikację i zapewnić zrozumienie planu opieki.
  • Rodzina powinna przestrzegać wszystkich zasad i procedur określonych przez hospicjum, aby zapewnić skuteczną i bezpieczną opiekę.
Mieszkam sama, mam nowotwór 4 stopnia, nie mogę liczyć na wsparcie rodziny, czy hospicjum domowe obejmie mnie opieką?
  • Hospicjum domowe wymaga, aby w Twoim domu był Opiekun, który wesprze personel medyczny, umożliwiając lepszą koordynację opieki i szybkie reagowanie na potrzeby pacjenta.
  • Opiekun pomaga w codziennych czynnościach i monitoruje stan zdrowia pacjenta, zespół hospicyjny nie jest obecny 24/7 więc nie jest w stanie zapewnić wszystkiego, czego potrzebujesz.
  • Obecność opiekuna w domu zmniejsza ryzyko wypadków i nagłych przypadków, może podać przysłowiową „szklankę wody” wtedy kiedy Ty nie będziesz w stanie po nią sięgnąć.
    Obecność bliskiej osoby wpływa pozytywnie na samopoczucie pacjenta, co jest ważne w opiece paliatywnej.
  • Pielęgniarka hospicjum domowego ma pod opieką 15 pacjentów, dociera do różnych domów, nie zawsze dotrze do Ciebie na czas, ale zawsze udzieli wsparcia Twojemu opiekunowi przez telefon. Pozwoli to na spokojny dojazd i udzielenie pomocy medycznej. Biorąc pod uwagę powyższe jeśli jesteś osobą samotną lepszym wyborem, będzie hospicjum stacjonarne, które zapewni Ci odpowiednie wsparcie.
Czy personel medyczny hospicjum domowego podłącza kroplówki pacjentom?

„Najtrudniej jest zawsze zaakceptować postęp i nieodwracalność choroby. Łatwiej, gdy jest czas, aby z Pacjentem i Jego Rodziną popracować – gdy lekarz czy pielęgniarka zdobyli zaufanie Chorego. Istotna staje się wtedy godna, spokojna, bezbólowa śmierci we własnym domu. Oznacza to między innymi zaniechanie czynności uporczywych takich, które nie poprawiają jakości funkcjonowania Chorego, a tylko przysparzają mu cierpienia. Zaniechanie podawania lub ograniczenie ilości przyjmowanych płynów (w tym doustnie i we wlewach):

  • zmniejsza ból,
  • redukuje ryzyko obrzęków,
  • zmniejsza zaleganie wydzieliny w drogach oddechowych, tym samym zmniejsza duszność,
  • zmniejsza ryzyko wymiotów,
  • ułatwia pielęgnacje Chorego (mniej moczu, który pozostawiony w pieluchomajtkach drażni skórę).

Nawadnianie, szczególnie w ostatnich dniach życia, nosić więc może znamiona terapii uporczywej. Zamiast nieść ulgę Choremu, przynosi mu cierpienie. Sztuczne podawanie płynów (dożylne, podskórne) musi być więc ograniczone do ścisłych wskazań, musi opierać się na decyzji medycznej i być uzgodnione z Chorym lub Jego Rodziną po omówieniu wszystkich istotnych aspektów takiego leczenia.”*
* https://mistrzpolikarp.pl/plyny-w-leczeniu-domowym-nie/
Biorąc pod uwagę powyższe, kroplówka podawana jest tylko wtedy, jeśli odwodnienie jest odwracalne, nigdy kiedy pacjent zaczął umierać i tylko na zlecenie lekarza. Najczęściej podskórnie, ponieważ ten sposób nawadniania w przypadku pacjentów odwodnionych w stopniu lekkim jest najbezpieczniejszy w domu.

Czy personel medyczny hospicjum domowe podejmuję reanimację pacjenta?

W hospicjach nie stosuje się respiratoterapii, nie stosuje się procedur powszechnych w medycynie ratunkowej, nie przetacza się krwi (jeśli zabieg ten jest konieczny, to chorego wypisuje się do szpitala). Nie przeprowadza się reanimacji. W hospicjum nie wydłuża się za wszelką cenę ani nie skraca życia chorego. Na pierwszej wizycie prosimy pacjenta o podpisanie dokumentu, w którym pacjent przyjmuje do wiadomości, że personel hospicjum nie podejmie reanimacji.

Czy personel medyczny hospicjum domowe przetacza krew?
W hospicjum domowym nie przetacza się krwi. Jest to procedura zarezerwowana wyłącznie dla pacjentów w lecznictwie szpitalnym. Jeśli pacjent wymaga przetoczenia krwi i/lub preparatów krwiopochodnych decyzja o skierowaniu go na takie leczenie jest podejmowana przez lekarza, a zależy w dużej mierze od stopnia zaawansowania choroby.
Czy mogę liczyć na wsparcie psychologiczne dla mojej rodziny?
Hospicjum domowe oferuje wsparcie psychologiczne nie tylko dla pacjentów, ale także dla ich rodzin. Można skorzystać z grup wsparcia organizowanych przez hospicjum. Opieka nad bliską osobą w zaawansowanym stadium choroby jest stresującym i trudnym emocjonalnie doświadczeniem. Pomagamy lepiej zrozumieć proces choroby i znaleźć siłę do przejścia przez ten czas, dając poczucie bezpieczeństwa i zrozumienia.
Czy hospicjum domowe oferuje wsparcie po śmierci pacjenta?
Nasze hospicjum oferuje poradnictwo psychologiczne i grupy wsparcia, aby pomóc rodzinom przejść przez trudny okres żałoby związany ze stratą. Wspieramy bliskich zmarłego pacjenta, aby mogli znaleźć ukojenie i zrozumienie w swojej żałobie.
Czy mogę jako wolontariusz pomóc w hospicjum domowym?
Osoby, które są zainteresowane wolontariatem w hospicjum domowym, mogą skontaktować się telefonicznie bądź mailowo z naszym biurem, aby uzyskać informację o aktualnych możliwościach oraz procedurze rekrutacyjnej.
Jak mogę przekazać darowiznę dla hospicjum domowego?

Istnieje wiele sposobów, aby wspierać nasze hospicjum domowe:

  • Można podarować 1,5% swojego podatku na rzecz hospicjum, wypełniając PIT przez Internet. Wystarczy wpisać nasz numer KRS (szczegóły w zakładce „Wspieraj nas”-> „1,5% podatku”).
  • Można przekazać darowizny rzeczowe, które wspomogą naszą działalność m.in. sprzęt medyczny, środki higieniczne, materiały opatrunkowe (szczegóły w zakładce „Wspieraj nas”-> „darowizny rzeczowe”)
  • Można dokonywać wpłat bezpośrednio na nasze konto (szczegóły w zakładce „Wspieraj nas”-> „wpłaty na konto” i „wpłaty online” )
  • Prowadząc działalność, można wziąć naszą skarbonkę, aby pomóc w zbieraniu środków.
Jak skontaktować się w sprawie darowizn?

W sprawie darowizn prosimy o kontakt z naszym biurem. Numer telefonu i adres e-mail jest zamieszczony na stronie hospicjum.

Skip to content